مصاحبه با غلامحسین جوانی صاحبنظر مدیریت شهری پیرامون معضلات مدیریت شهری کرج

چهارشنبه 3 خرداد 1396
13:29
لیلا ماهوتی

با سلام حضور دوستان بدینوسیله متن مصاحبه دوستم مازیار امیری کرجی با غلامحسین جوانی صاحبنظر مدیریت شهری پیرامون معضلات مدیریت شهری کرج به منظور استفاده دانش پژوهان و دانشجویان عزیز و سایر بازدیدکنندگان محترم در این پست باز نشر می شود که امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد. جناب غلامحسین جوانی صاحبنظر مدیریت شهری چند مصاحبه با خبرگزاری ها و وبلاگ ها دارند که در وبلاگ حاضر باز نشر می شود تا همه بتوانیم از نظرات غلامحسین جوانی صاحبنظر مدیریت شهری و مدیریت فرهنگ مطلع و بهره مند شویم. با تشکر

مصاحبه با غلامحسین جوانی صاحبنظر مدیریت شهری پیرامون معضلات مدیریت شهری کرج
سوال: جناب آقای غلامحسین جوانی به عنوان اولین سوال بفرمائید که معضلات عمده ی کرج در مسیر توسعه و پیشرفت و به طور کلی در مدیریت شهری چیست؟

غلامحسین جوانی: کرج علاوه بر اینکه مانند سایر شهرهای بزرگ و کلانشهرها از عدم وجود برنامه آسیب شناسی شده رنج می برد به طور ویژه در زمان حاضر دقت های آنترپولوژیک نیز در این شهر و مدیریت شهر وجود ندارد

سوال: یعنی به گمان شما این شهر فاقد برنامه مدون در حوزه ی مدیریت شهری است.

غلامحسین جوانی: من این را عرض نکردم بلکه بیان داشتم که کرج و سایر شهرهای بزرگ ایران فاقد برنامه های آسیب شناسی شده اند. به بیانی اتخاذ استراتژی و سیاستگذاری و برنامه ریزی در ایران به دلیل عدم تعامل صحیح بین محیط های مختلف علمی با مدیریت شهری در اقدامات لازم برنامه ریزانه فاقد وجاهت علمی و در بسیاری موارد نه تنها آسیب شناسی نشده که خود آسیب رسانند.

سوال: چه دلیلی برای این موضوع وجود دارد

غلامحسین جوانی: جواب سوال شما بسیار روشن است. تاثیرات یک برنامه تدقیق یافته در جامعه مشهود است. همانطور که تاثیرات یک برنامه فاقد وجاهت علمی نیز در مدیریت شهری خود را در زندگی جامعه ق افراد می نمایاند.

سوال: یعنی برنامه ها علمی نیست ؟

غلامحسین جوانی: این همه آسیب موجود نشان می‌دهد که این برنامه ها علمی نیست. البته این موضوع فقط در کرج نیست بلکه ضعف پایه ای در کل سیستم های برنامه نویسی کشور است. این ضعف هم مربوط است به عدم ارتباط و تعامل مدیریت شهری با محیط های علمی و هم مربوط می شود به تک بعدی نگری در مدیریت شهر. مدیریت شهری هم مانند سایر موضوعات جامعه نیازمند دقت های فرآیند نگرانه است. شما نمی توانید شهری آباد وشهروند بی نشاط و مساله دار داشته باشید یا برعکس.

سوال: این عدم دقت آنترپولوژیک چرا وجود دارد

غلامحسین جوانی: برای این عدم دقت وجود دارد که اولا شناخت تخصصی در مدیریت شهری نسبت به مسایل اجتماعی وجود ندارد و بیشتر سعی می کنند بر فهم غیر تخصصی خود بسنده کنند و نیز به دلیل تک بعد نگری در مدیریت شهری به مسایل این دقت ها مغفول مانده است.

سوال: همین دو عامل این همه در معضل سازی مدیریت شهری مؤثر است؟

غلامحسین جوانی: این عامل کمی نیست. عدم وجود برنامه های علمی خود معضلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را موجب می شود. اما عوامل موثر دیگری هم می توان برشمرد که از مهمترین آن ها می توان به مواردی مانند قوم مداری، خویشاوند سالاری، ترجیح منافع فردی و گروهی بر منافع عمومی را می توان نام برد

سوال: راه چاره چیست؟

غلامحسین جوانی: فهم مساله از جانب مدیریت شهری و دقت در ضعف، انتقادپذیری مدیریت شهری اولین گام در این زمینه یه شمار می‌آید و از سویی ایجاد تعامل با اندیشمندان و محیط های علمی وآکادمیک می تواند موثر باشد.

سوال: و در پایان سخن آخر؟

غلامحسین جوانی: شهر روح دارد. اگر بشود شهر را در حوزه‌های سخت افزاری با آیین نامه ها ساخت که آن هم تضمینی ندارد درست یا نادرست باشد، اما روح شهر نیاز به مشارکت گزینی جمعیت شهر دارد که در این حیطه وجود کارشناسان متبحر علوم انسانی و علوم اجتماعی مهم می نمایاند.

سوال: ممکن است باز به سوالات ما در حوزه های مختلف مدیریت شهری و مدیریت فرهنگ و جامعه پاسخ دهید ؟

غلامحسین جوانی: با کمال میل من منتظر ارسال سوال های دیگر شما هستم و خوشحال می شوم این گفتگوها بتواند در روشنگری و علم اندوزی مخاطبان گرامیتان موثر باشد.


[ بازدید : 519 ] [ امتیاز : 5 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به غلامحسین جوانی تئوریسین برجسته مدیریت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]